söndag 2 mars 2014

“Det beror på vart du vill komma” svarade katten

- “Vill du vara snäll och tala om för mig vilken väg jag ska ta härifrån?”, frågade Alice.
- “Det beror på vart du vill komma” svarade katten.
- “Det spelar inte så stor roll…”, sa Alice.
- ”Då spelar det heller ingen roll vilken väg du tar”, sa katten.
Från Alice i Underlandet

Har ni tänkt på hur svårt det kan vara att veta vilken väg man ska ta? Speciellt om man inte har någon aning om var man ska.
Det spelar ingen roll vilka planer vi gör, hur välstrukturerade vi är eller hur fort vi springer om vi inte har en aning om var vi ska.

Men hur får vi reda på var vi ska? Förhoppningsvis har någon smart rackare på ditt jobb tänkt ut en tydlig och kraftfull vision som fungerar som en gummisnodd som drar dig i rätt i riktning och hjälper dig att välja väg...
Men tyvärr så är det ofta så att de där smarta rackarna lyser med sin frånvaro.
Och när det gäller ditt eget liv så är ju den smarta rackaren du själv...

Det är aldrig för sent att ge upp så här kommer lite tankar som gör att vi kan ge upp imorgon istället:

Var ska vi? Företagsvisionen...

Kollar man på Wikipedia så definieras Vision som "något man vill uppnå".
"En vision uttrycks oftast som ett framtida tillstånd som man vill uppnå, och behöver inte uppfylla formella krav på realism, tidsbundenhet eller mätbarhet".
Härligt! Man behöver inte bry sig om realism, tidsbundenhet eller mätbarhet. Vi kan alltså önska fritt! Varför nöjer sig då många organisationer med att ha en medioker Vision som börjar med "Det vore bra om...", "Vi skulle vilja vara...". Näe, ut med bröstet och in med magen; här kan man önska fritt!

I sammanhanget kan det vara viktigt att tänka på skillnaden mellan vision och mission; en vision svarar på frågan VAR medans missionen svarar på frågan HUR.

För mig funkar Visioner som beskriver kundens verklighet bäst. Det ger en tydlig riktning på vart vi är på väg och funkar oftast jättebra att sätta strategier och delmål mot. En vision som beskriver hur man ska vara som organisation betyder ju egentligen inget för kunden.

Ledarna har visionen "Alla har en bra chef". Den beskriver en verklighet som i princip alla kan förhålla sig till, dvs alla vet hur en bra chef är och hur sjysst det vore om man hade en sån.

Men varför är det så viktigt att beskriva kundens verklighet? Ehh ja... Man kan ju resonera på olika sätt, men ofta brukar det vara så att företag som siktar in sig på kunden och kundens verklighet lyckas bättre än företag som siktar in sig på sig själva. Men man kan ju, som sagt, resonera olika.

Tyvärr så upplever jag att många företag har en alldeles för introvert syn i sin vision och ibland helt glömmer bort kunden.

Självklart ska vi inte glömma bort oss själva men det beskriver vi i våra värderingar och vår mission. 

Så ut med bröstet och in med magen och beskriv kundens verklighet!


Var ska du? Din vision...

Men i ditt eget liv då? Ja, där är det ju du som är kunden. Din vision ska beskriva din verklighet.

Barn brukar ofta vara tydliga i vad de ska bli när de blir stora. Min mellankille Freddan skulle en period bli fotbollspropps (sic), hockeypropps, tennispropps och bagare. Det var lite oklart om det skulle ske simultant men, jo, det skulle han bli.

Men vi vuxna funderar inte så ofta på vad vi ska bli när vi blir stora. Vi är ju stora... Och fantasilösa...

Äh, kom igen! Hur ser din verklighet ut om du inte måste ta hänsyn till realism, tidsbundenhet eller mätbarhet? Starkast i världen! President i USA! Världens bästa mamma! Eller varför inte en kombination av dessa?

Men om det inte är glasklart då? Om jag inte vill bli den starkaste presidenten samtidigt som jag är en toppenmamma? Jamen, då får man klura lite.

I 7 Goda Vanor gör man en övning som kallas för 80-årsdagen:
Tänk dig att du sitter på din egen 80-årsfest. Vilka är där? Vad säger dom om dig i sina tal? Vilka egenskaper hos dig beskriver dom? När du sammanfattar talen så har du en målande beskrivning av hur din verklighet ser ut då. Kanske en vision?

Om du vill testa den övningen så glöm inte att strunta i realism och mätbarhet. Tidsbundenheten finns ju så klart där, men känns den jobbig så kan du ju tänka dig din 100-årsdag...

Men kan man inte bara ta dagen som den kommer då? Jo, det kanske man kan men då får du räkna med att imorgon kommer du inte ha kommit närmare dit du ska. Du kanske redan är framme på din perfekta plats men om du inte är det kan det vara värt att åtminstone ägna en tanke åt vart du ska...

Så ut med bröstet och in med magen och beskriv din verklighet!


Slutligen

Vill bara tydliggöra att talesättet "ut med bröstet och in med magen" inte egentligen har något hållning att göra, utan kommer från den klassiska slagdängan "Se nu tittar lilla solen in igen" av Åke Wassing och kan i dagligt tal översättas till "Shape up". Sådeså.

lördag 1 mars 2014

Ett schletet uttryck: Win-Win

Har du någon relation där du känner att du hela tiden förlorar? Hur kul är det? Inte särskilt! Det är inte så att man är jättesugen på att behålla den relationen, eller hur? För att att en relation ska hålla i längden måste man uppnå Win-Win.

Okej, jag vill redan nu be er att kisa lite när ni läser Win-Win eller Vinna-Vinna. Jag vet att det är världens mest schletna uttryck. Det är jättetråkigt att man bara ser en slemmig bilförsäljare framför sig när man hör det uttrycket så låt oss återvinna det. Bort med slemmiga bilförsäljare! Våga använda Vinna-Vinna.

I 7 goda vanor resonerar man kring att det bästa sättet att uppnå en relation som håller över tid så måste båda parter tänka vinna-vinna, dvs båda måste sträva efter att uppnå resultat som båda vinner på. Att förstå varför det är så, är inte så krångligt; om man hela tiden förlorar i en relation så är man inte så sugen på att upprätthålla den relationen och detsamma gäller ju motparten om den hela tiden får pisk.

Men hur uppnår man då Vinna-Vinna? Jo, vinna-vinna handlar om mod och hänsyn.

För att uppnå Vinna-Vinna måste jag ha mod nog att uttrycka vad som är vinna för mig och ha hänsyn nog att ta till mig den andra personens vinna. Visar vi inte hänsyn nog kommer vi hamna i Vinna-Förlora (V-F) och har vi inte mod nog i Förlora-Vinna (F-V). Och har ingen av parterna nog hänsyn och mod så kan man till och med hamna i Förlora-Förlora (F-F) och den relationen blir inte långvarig...

Så av med offerkoftan och plocka fram ditt mod. Stäng munnen, använd dina två öron och visa hänsyn. 

Enkelt!

7 Goda Vanor

Okej, you got me. Som ni förstår är jag en 7 Goda Vanor-nörd. Mycket av mina tankar kommer därifrån och är snodda med stolthet.

Jag kom först i kontakt med 7 Goda Vanor när vi var i väg med ledningsgruppen på Ledarna på en 7 Goda Vanor-kurs. Jag var mitt i en mini-40-års-kris och 7 Goda Vanor passade klockrent in i mitt liv då. Så här på andra sidan krisen har jag upptäckt att jag verkligen har nytta av 7GV varje dag när jag använder tankar därifrån för att sortera i min vardag.

Jag fick sedan äran att hålla kursen själv för Ledarnas anställda och tack vare alla kloka människor där lärde jag mig massor om mig själv. OCH inte minst att jag PANG under en lektion fick total klarhet i vad jag ska ägna mig åt här i livet - min livsmission. Så coolt!

7 Goda Vanor baserar på författaren Stephen Coveys forskning kring vad som gör att vissa människor når framgång och framgång om och om igen. När man nördar sig fram i livet hittar man beröringpunkter i vitt skilda tankegångar från yoga och meditation till Lean. Så jag gissar att Stephen också använde sig av stolen with pride.. Men är det så att ni på Franklin Covey tycker att jag stjäl för mycket så vet ni var jag bor :-)

Jag tänker inte gå in på 7 Goda Vanor här men vill ni veta mer så googla eller varför inte kontakta det härliga gänget på Franklin Covey Sverige. Men för er som saknar tålamod kommer här 7 Goda vanor the executive overview:
Grunden i 7 Goda Vanor baseras på att man kan se världen på olika sätt. När man väl inser det så behöver man inse att man inte alltid kan välja situationen man befinner sig i men man kan alltid välja hur man förhåller sig till den (Vana 1). När man inser att man kan välja så öppnar sig möjligheten upp att faktiskt välja vilken framtid man vill ha, eller åtminstone hur vägen dit ska vara - vad som är viktigt (Vana 2). När vi förstår vad som är viktigt ska vi sätta igång och ägna oss åt det viktiga och inte bara det som är bråttom (Vana 3).
För att få en långsiktigt hållbar relation måste vi använda mod och hänsyn och tänka vinna-vinna (Vana 4). Verktyget för att uppnå vinna-vinna är att först försöka förstå sen göra sig förstådd (Vana 5). När vi sedan använder oss av vårt vinna-vinna-tänk och vår förmåga att lyssna och vara tydliga kan vi sedan skapa effektivare samarbete genom att bejaka olikheter och därigenom hitta synergieffekter (Vana 6).
Slutligen måste vi inse att vi inte fäller flest träd över tid om vi inte ibland stannar upp och vässar sågen (Vana 7)

BOOM!