tisdag 25 februari 2014

Kallt huvud, varmt hjärta och rena händer

Jag gick för länge sedan en grundkurs i chefs- och ledarskap. Måste erkänna att jag inte minns särskilt mycket från kursen men citatet "Kallt huvud, varmt hjärta och rena händer" har bitit sig fast. För mig beskriver det mycket väl hur jag tycker att chefer, ledare och varför inte alla människor ska agera.

Kallt huvud

Som ledare har man vare sig man vill mångas blickar riktade på sig; man syns och hörs väldigt mycket. Folk tittar på en försöker läsa alla ens uttryck och därifrån försöka tolka hur företaget/gruppen/föreningen mår. Det innebär att om man har en dålig dag så kan man förstöra för väldigt många. Om man blir arg och agerar i affekt kan konsekvenserna bli mycket svåra att reparera.

För mig innebär det att jag hela tiden måste jobba med det där lilla avståndet mellan stimulis och respons, dvs hela tiden ta medvetna beslut om hur jag reagerar. Saker som får mitt avstånd att minska är om jag känner mig sjuk, inte kunnat träna eller har sovit dåligt. Självklart påverkar också ett trassligt privatliv, stressig miljö och otydliga förväntningar men det är viktigt att man är medveten om att det avståndet finns och att man arbetar för att man åtminstone har fysiska förutsättningar för att klara av att agera enligt sina värderingar.

Jag brukar tycka att det är bättre att ta en sjukdag än att tvinga sig in till kontoret för att där gå runt och sura. En dags jobb kan kanske räknas hem men man riskerar att förstöra för 10, 20, 100 andra.

Varmt hjärta

Visst är det spännande med människor! Istället för att bli irriterad på andra har jag börjat använda just den frasen; Visst är det spännande med människor!

Jag vågar påstå att 99% av alla våra medarbetare verkligen vill göra ett bra jobb så min utmaning som ledare är att använda mitt varma hjärta, min empati, för att försöka få reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar hos mina medarbetare. För att lyckas krävs ett genuint intresse för hur en annan människa fungerar och hur den ser på världen. Lyckas jag har jag inte bara fått en nöjd och motiverad medarbetare, utan säkert också en vän för livet.

Visst är det spännande med människor!

Rena händer

Ordet integritet är ett sånt där ord som missbrukas mycket. Många gömmer sig bakom sin "integritet" för att slippa bry sig om andra människor. För mig innebär integritet att man agerar enligt sina värderingar på ett konsekvent sätt. Självklart innebär det att jag måste hitta mina värderingar i mitt personliga ledarskap, men när man väl hittat dem så vet man vilka de är - det känns rätt!

När jag agerar enligt mina värderingar så kan jag agera med stolthet och med rena händer; jag kan stå för allt i mitt agerande. Då slipper jag "flyga under radarn", "spela spelet" och fuska mig fram genom livet.

Konsekvensen av integritet och rena händer blir att man får förtroende!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar